در این پست نگاهی به زیباترین و مهمترین خودروهای تولید شده توسط شرکت خودروسازی فراریمیاندازیم. هر کدام از این خودروها در طول تاریخ بسیار محبوب و بعضاً انقلابی محسوب میشدند.
زمانی که فراری599 GTO معرفی شد، کمپانی ایتالیایی آن را به عنوان یکی از زیباترین فراریها راهی بازار کرد. طراحی بدنه این مدل همچنان بسیار جذاب است و جزئیات ظریف آن هنوز هم قدیمی نشده است.
این مدل، ترکیب موفقی از شکوه و اصالت فراری را به علاقمندان این برند ارائه میکند. طراحی خارجی آن با وجود چراغهای LED جلو، درب موتور شیشهای و خروجی اگزوز سهتایی بیش از پیش زیباتر شده است.
اگرچه از این مدل تنها 272 دستگاه تولید شد اما برای همه ما آشنا به نظر میرسد. دلیل این آشنایی این است که ظاهر پایه آن از فراری 308 GTB گرفته شده است. جدای از اینکه ریشه این مدل چه بوده است، باید اذعان داشت که GTO عضلانی جذابیتی داشت که در بیشتر محصولات دهه 80 میلادی فراری غایب بود.
کسی به این فکر نمیکرد که از طرحهای گرافیکی پیش تولید برلینتا چنین شاهکاری تولید شود. ظاهر کشیده آن، علاقمندان را به یاد فراری Daytona میاندازد و سپرها و جلو پنجره آن، فراری Dino را در ذهن تداعی میکند.
استیل خاص "تستا روسا" همیشه در ذهن دوستداران اتومبیلرانی خواهد ماند. این مدل در سالهای 1958، 1960 و 1961 قهرمان مسابقات 24 ساعته لمان شده بود و در حال حاضر یکی از گرانقیمتترین فراریهای فروخته شده در حراجی با قیمتی برابر با 16.4 میلیون دلار میباشد. در بین کلکسیون خودروهای "رالف لورن" (Ralph Lauren) طراح مشهور صنعت مد و لباس یک "تستا روسا" نیز دیده میشود.
این مدل در حقیقت خودروی اهلی شده مدل مخصوص مسابقه 250 GTO است. کاپوت کشیده و بیپایان، چراغهایی که در ویترین شیشهای قرار گرفتهاند و دریچههای هوای عقب قسمتهایی هستند که به مانند مدل مسابقهای 250 GTO ساخته شدهاند. فراری 275 ویژگیهایی خاص خود را نیز داشت؛ آینههای ساخته شده از کروم، سپرهای کوچک، رینگ و لاستیکهای مارک "Borrani" از جمله این ویژگیها هستند. از این خودرو در فیلم "The Thomas Crown Affair" استفاده شد و آن چنان مورد توجه "استیو مکوئین" (Steve McQueen) قرار گرفت که او اقدام به خرید یک فراری 275 GBT گرفت.
فراری Dino در اصل فراری نیست، چراکه لولای درب مدلهای مخصوص بازار آمریکا تنها جایی است که نام فراری روی آنها دیده شده است. نام این مدل برگرفته از نام پسر "انزو فراری" (Enzo Ferrai) این موسس شرکت ایتالیایی میباشد. این مدل دهه هفتادی از بسیاری جهات اولین محسوب میشود. این مدل، اولین خودروی موتور وسط و اولین خودروی شش سیلندر خورجینی شرکت فراری است.
فراری "دیتونا"، خصوصاً مدل کوپه آن با ظاهری براق و بدنهای با خطوط شکسته و زاویهدار قدمی در راستای مدرن شدن محصولات فراری بود. تیپ کروک GTS این مدل در تعداد بسیار محدودی ساخته شده بود و از آن در سریال تلویزیونی محبوب "میامی وایس" (Miami Vice) استفاده شده بود که در دهه 1980 میلادی نیز مورد توجه بسیار زیاد عموم مردم قرار گرفت.
کلمه "Lusso" در نام این فراری به معنای "لوکس" است. این کوپه زیبا، اولین مدل ساخت این شرکت ایتالیایی میباشد که هدف از ساخت آن، تولید یک مدل "تورینگ" بود. استفاده از روکشهای چرم گرانقیمت و فلز کروم در طراحی داخلی، "لوسو" را نسبت به تمامی مدلهای کلاسیک فراری در رتبه بالاتری قرار میدهد. "اریک کلپتون" (Eric Clapton) و "استیو مکوئین" (Steve McQueen) از جمله افراد سرشناسی هستند که اقدام به خریداری این مدل کرده بودند.
فراری GTO گل سر سبد محصولات شرکت ایتالیایی است. از این مدل در بین سالهای 1962 و 1964 میلادی تنها 39 دستگاه تولید شد که آن را به یکی از کمیابترین فراریهای تاریخ تبدیل کرده است. تاریخ افتخار آفرینی این مدل برای فراری نیز زبانزد خاص و عام است؛ چراکه این مدل در کلاس موتوری خود موفق به کسب سه قهرمانی پیاپی جهانی شده است. آنچه که GTO را بیش از پیش خاص میکند، طراحی بدنه منحصر به فرد آن است. این مدل در حراجیها بیش از 31 دلار را به دنبال خود کشانده است. به نظر شما کدامیک از این فراریهای قرمز رنگ طرح زیباتری دارد؟