اگرچه همیشه یکی از قابلیتهای اصلی رنجروور اسپرت قدرت مانور بالای آن در مسیرهای ناهموار و آفرود بوده است، اما مالکان این شاسیبلند لوکس، بیشتر اوقات به رانندگی با این مدل در خیابانهای شهر دیده میشوند. اولین مدل رنجروور اسپرت وزن زیاد و مصرف سوخت بالایی داشت و در سر پیچها نیز چندان اسپرت نبود! و طراحی داخل آن نیز برخلاف زیبایی درخور توجه، نسبت به سایر رقبای این کلاس در سطح پایینتری قرار داشت. انتقاداتی این چنین از محصول قبلی لندروور، باعث شد تا این کمپانی، رنجروور اسپرت 2014 را به طور کلی دستخوش تغییر کند و خودرویی کاربردی و از هر لحاظ کامل را روانه بازار کرد
به لطف شاسی تماماً آلومینیوم جدیدی که در ساخت مدل 2014 به کار رفته است، وزن آن به میزان 317 کیلوگرم کمتر شده است. این تغییر بزرگ در کنار گیربکس هشت-سرعته اتوماتیک و موتور پرقدرت شش سیلندر خورجینی مجهز به سوپرشارژر نیز مصرف سوخت مدل جدید را بهینهتر کرده است. برخلاف کاهش وزنی که رنجروور به خود دیده است، بدنه آن نسبت به مدل کمی طویلتر و عریضتر شده است. این افزایش ابعاد، فضای اتاق خودرو را افزایش داده و باعث شد تا برای اولین بار کمپانی لندرورر یک شاسیبلند دارای سه ردیف صندلی را برای علاقمندان به این برند عرضه کند. ردیف سوم در نظر گرفته شده در طراحی، خودرویی مانند بیاموX5 را به جمع رقبای لندروور رنجروور اسپرت 2014 اضافه کرده است.
این کمپانی باسابقه، در طراحی این خودرو از طرح لندروورEvoque نیز کمک گرفته است و به آن ظاهری زیبا، جذاب و قیمتی داده است. البته این تنها ظاهر نیست که رنجروور اسپرت را قیمتی نشان میدهد و باید به قیمت آن اشاره کرد که کمی از رقبای آلمانی خود یعنی بیامو X5 و مرسدس-بنز کلاس M نیز بیشتر است. لازم به ذکر است که پورشه کاین به دلیل قیمت تقریباً یکسان و آپشنهای مشابه یکی از اصلیترین رقبای لندروور اسپرت محسوب میشود. اگرچه پورشه کاین مانند رنجروور ردیف سوم صندلی ندارد، اما موتورهای بیشتری برای آن عرضه میشود و هندلینگ آن در بین خودروهای شاسیبلند در دسته بهترینهای این صنعت قرار میگیرد. حالا اگر تصمیم به خرید یک شاسیبلند سایز متوسط لوکس دارید که در هر شرایطی آماده خدمت رسانی باشد، بدون شک لندروور اسپرت 2014 را نیز باید در لیست انتخابهای خود قرار دهید.
![]() |
|
![]() |
![]() |
رنجروور اسپرت 2014 که یک شاسی بلند سایز متوسط پنج سرنشین است با انتخاب آپشن ردیف سوم صندلیها به یک شاسی بلند هفت سرنشین تبدیل میشود که در دو تیپ "SE" و "سوپرشارژر" عرضه میشود. لازم به ذکر است که برای این دو تیپ، به ترتیب پکیجهای HSE و Autobiography نیز قابل سفارش است. تیپ SE به صورت استاندارد چرخهای 19 اینچی آلومینیومی، چراغهای جلوی زنون اتوماتیک، آینههای جانبی برقی دارای گرمکن، سنسورهای جلو و عقب پارک، سیستم ورود بدون کلید، صندلیهای جلوی برقی با قابلیت تنظیم در 14 حالت متفاوت، قابلیت ذخیره تنظیمات صندلی جلو، فرمان تلسکوپی، روکش چرم و سیستم تهویه مطبوع دونقطهای را در خود جای داده است. امکاناتی چون سیستم مسیریاب ماهوارهای با قابلیت دریافت فرمان صوتی، صفحه نمایش لمسی 8 اینچی، دوربین دید عقب، بلوتوث، یک سیستم صوتی دارای هشت اسپیکر و درگاه ورودی USB و iPod را نیز به لیست طویل امکانات استاندارد این تیپ اضافه کنید. تیپ سوپرشارژر تمامی امکانات تیپ SE و پکیج HSE را دارد. این مدل از یک موتور هشت سیلندر خورجینی، یک دیفرانسیل چهار چرخ متحرک(AWD) کارآمد، یک سیستم تعلیق به روز شده به همراه کمکفنرهای تطبیقی و دندههای تعبیه شده در فرمان (پدل شیفتر) بهره میبرد.
مدلهای تیپ SE از موتور شش سیلندر خورجینی 3 لیتری با قابلیت تولید 340 اسببخار نیرو و گشتاور 450 نیوتنمتر استفاده میکنند. مدلهای تیپ سوپرشارژر نیز دارای یک موتور هشت سیلندر خورجینی 5 لیتری میباشند؛ این موتور 510 اسببخار نیرو و 625 نیوتنمتر گشتاور دارد. هر دو موتور در نظر گرفته شده برای این شاسی بلند لوکس از گیربکس هشت سرعته اتوماتیک استفاده میکنند.
![]() |
|
![]() |
![]() |
لازم به ذکر است که تمامی مدلهای رنج روور اسپرت از سیستم چهارچرخ متحرک، سیستم کنترل در سراشیبی و سربالایی و سیستم کنترلی نوع مسیر (Terrain Response) استفاده میکنند. تیپ SE مجهز به سیستم چهار چرخ متحرک تک سرعته است، در حالی که تیپ سوپرشارژر به سیستم چهار چرخ متحرک دو سرعته مجهز است؛ این سیستم در مسیرهای صعبالعبور آفرود با نزدیک کردن زمان تعویض دندهها، قابلیت مانور خودرو را بسیار بیشتر میکند. البته سیستمی که مدلهای سوپرشارژر از آن بهره میبرند برای مدلهای SE جز آپشنهای سفارشی محسوب میشود. سیستم کنترلی نوع مسیر نیز با انتخاب نوع مسیری که در آن رانندگی میکنید، به صورت خودکار قدرت موتور، کشش چرخها و تنظیمات سیستم تعلیق را برای عملکرد بهتر خودرو تغییر میدهد.
بنا به گفته کمپانی سازنده شتاب صفر تا 100 مدلهای هشت سیلندر 5 ثانیه و شتاب مدلهای شش سیلندر 6.9 ثانیه است. مصرف سوخت مدلهای مجهز به موتور شش سیلندر، 16 لیتر در شهر و 12 لیتر در بزرگراه اعلام شده است. این در حالی است که این اعداد برای مدلهای مجهز به موتور هشت سیلندر به ترتیب برابر با 20 و 14 لیتر میباشد. کیفیت سواری و فرمان پذیری مدل جدید پیشرفت قابل توجهی نسبت به رنجروور اسپرت قبلی داشته است. این مدل در مسیرهای پر پیچ و خم قدرت بالای مانور خود را با قدرت هر چه تمام به نمایش میگذارد و لذت رانندگی با یک رنجروور واقعی را به ارمغان میآورد
از جمله امکانات ایمنی که برای جذابترین شاسی بلند لندروور در نظر گرفته شده است باید به سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، کنترل کشش، کنترل پایداری، کیسههوای جانبی جلو و کیسههوای پردهای دو ردیف اول اشاره کرد. آپشنهای ایمنی دیگری مانند سیستمهای کروز کنترل تطبیقی، دوربینهای دید اطراف خودرو و سیستم هشدار نقاط کور نیز قابل سفارش است.
![]() |
|
![]() |
![]() |
به طور کلی مدل جدید رنجروور اسپرت از نظر طراحی داخلی کابین بسیار بهتر از مدل قبلی است. شرکت لندروور در اقدامی کاملاً مثبت در ساخت قسمتهای مختلف کابین از قطعات پلاستیکی استفاده نکرده است. تمامی سطوح کابین رنجرورر با روکشهای چرم تزئین شده است و خریدار نیز در زمان سفارش خودرو با آپشنها و انتخابهای زیادی رو به رو میشود که از هر لحاظ دست وی را در انتخاب طرح مورد نظر خود باز گذاشته است.
![]() |
|
![]() |
![]() |