موتور انتخاب شده برای مزدا همان موتور چهار سیلندر 2 لیتری ارتقا یافتهای است که این شرکت از دو سال پیش برای مزدا 3 عرضه کرد. البته ناگفته نماند که خریداران میتوانند یک موتور چهار سیلندر 2.5 لیتری را نیز سفارش دهند؛ موتوری که قدرت بیشتر و مصرف سوخت بهینهتری دارد. اگرچه انتخاب موتور 2.5 لیتری چندان به صرفه به نظر نمیرسد، اما باید قبول کرد که سواری با این موتور نسبت به موتور 2 لیتری تجربه رانندگی متفاوتی را برایتان به ارمغان میآورد.
کابین این مدل نیز دستخوش تغییرات بسیاری شده است. طراحی داخلی در نگاه اول همان ظاهر اسپرت مدل قبلی را تداعی میکند، اما با کمی دقت متوجه تغییراتی چون طراحی به روز کابین، کیفیت بسیار بالای مواد به کار رفته در ساخت، صفحه نمایشلمسی و رابط جدید کاربری میشویم. در واقع خودروهای جمع و جور تولید شده در شرکتهای خودروسازی معتبر، همگی از کیفیت ساخت بسیار خوبی برخوردار هستند و از این میان میتوان به هوندا سیویک، شورولت کروز، هیوندای الانترا و کیا فورته اشاره کرد. به نظر میرسد مزدا 3 مدل 2014 بالغ شده است و دیگر خودرویی صرفاً مناسب جوانهای بیست ساله نیست.
مزدا 3 در دو مدل سدان و هاچبک به بازار عرضه میشود که هر کدام در دو تیپ 3i و 3S و زیرشاخههای آنها موجود هستند. تیپ 3i SV که تنها برای مدل سدان عرضه میشود دارای چرخهای 16 اینچی از جنس استیل، تهویه مطبوع، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، فرمان تلسکوپی، کامپیوتر سفری، صندلیهای عقب تاشو، سیستم صوتی دارای چهار اسپیکر به همراه رادیوی FM و AM و پورت USB و iPod.
تیپهای دیگر مزدا 3 برای هر دو مدل سدان و هاچبک یکسان است. تیپ 3i Sport به امکانات اشاره شده کروز کنترل، صندلیهای عقب با نسبت 60 به 40 و تلفن بلوتوث را اضافه میکند. این در حالی است که تیپ 3i Touring دارای چرخهای آلومینیومی 16 اینچ، آینههای جانبی مجهز به گرمکن، بال عقب، سیستم هشدار نقاط کور میباشد. یکی از آپشنهای این تیپ سانروف میباشد که در یک پکیج سفارشی شامل تهویه مطبوع دومنطقهای، صفحه نمایش لمسی هفت اینچی، سیستم کنترلی "Commander"، سیستم صوتی فراگیر دارای 9 اسپیکر برند Bose و رادیوی HD نیز قابل سفارش است. امکانات ذکر شده همگی در تیپ 3i Grand Touring به صورت استاندارد قرار دارد، علاوه بر این روکشهای صندلی از جنس چرم مصنوعی، صندلیهای جلویی دارای گرمکن، آینه الکتروکرومیک، صندلی راننده دارای تنظیم برقی و دوربین عقب را نیز باید به این لیست امکانات اضافه کرد.
تیپ 3s Touring مجهز به تمامی امکانات تیپ 3i Grand Touring است و نسبت به این تیپ مزیتهای دیگری از جمله موتور قویتر، چرخهای آلومینیومی 18 اینچی، دندههای تعبیه شده در پشت فرمان، چراغهای زنون، چراغ مهشکن، چراغهای عقب LED و نمایشگر مجازی نمایش دهنده اطلاعات مهم دارد. سانروف در این تیپ به صورت یک آپشن قابل سفارش است. تیپ 3S Grand Touring با اضافه کردن چراغهای زنون با قابلیت تنظیم، سانروف، سنسور باران، آینه الکتروکرومیک و روکش چرم به تجهیزات تیپ 3s Touring از هر لحاظ کامل میشود. تنها برای این تیپ یک پکیج تکنولوژی قابل سفارش است که خودرو را به سیستم i-ELOOP تبدیل کننده نیروی ترمز به انرژی، سیستمهای هشدار برخورد و عبور از خط، سیستم تطبیق نور چراغها با مسیر و کروز کنترل تطبیقی مجهز میکند.
تیپهای مزدا 3i 2014 نیروی محرکه خود را از یک موتور چهارسیلندر 2 لیتری میگیرد که نیرویی برابر با 155 اسببخار و گشتاور 203 نیوتنمتر تولید میکند. این موتور نیروی تولیدی را از طریق یک گیربکس شش سرعته دستی یا یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک سفارشی به چرخهای جلو منتقل میکند. مصرف سوخت این تیپ به ازای هر یکصد کیلومتر برای مدل هاچبک گیربکس دستی برابر با 9.7 لیتر در شهر، 7.1 لیتر در بزرگراه و 8.6 لیتر به صورت ترکیبی است. موتور در نظر گرفته شده برای تیپهای مزدا 3s، یک موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری است که توانایی تولید 155 اسببخار و گشتاور 250 نیوتنمتر را دارد. لازم به ذکر است که خودروهای این تیپ تنها به گیربکس اتوماتیک تجهیز هستند. مصرف سوخت اعلام شده از طرف کمپانی برای مدل سدان این تیپ برای حرکت در شهر و بزرگراه به ترتیب 10.1 لیتر و 7.2 لیتر میباشد. بنابر گفته کمپانی مزدا، سیستم i-ELOOP با توزیع انرژی حاصله از ترمزها باعث کاهش و بهینه شدن مصرف سوخت خودرو میشود.
تمامی مدلهای مزدا 3 به صورت استاندارد مجهز به ترمزهای ضد قفل (ABS)، سیستمهای کنترل کشش و کنترل پایداری، سیستم محافظت از گردن، کیسه هوای جانبی و پردهای هستند. تیپ 3i Touring نیز سیستم هشدار نقاط کور را در خود جای داده است. این در حالی است که تیپ 3i Grand Touring علاوه بر تجهیزات ایمنی ذکر شده، دارای دوربین عقب نیز میباشد. همانطور که ذکر شد برای تیپ 3s Grand Touring یک پکیج تکنولوژی ارائه میشود که شامل امکانات ایمنی چون هشدار عبور از خط و برخورد است؛ این پکیج از سیستم ترمز هوشمند مزدا نیز بهرهمند است که در زمان تشخیص برخورد در سرعتهای پایین و در صورت بیتوجهی راننده، خود به صورت خودکار خودرو را متوقف میکند.
باید اذعان داشت که طراحی داخلی مزدا 3 جدید نسبت به مدل پیشین پیشرفت بسیار قابل ملاحظهای داشته است و به نوعی در کلاس خودروهای مشابه خود بهترین است. طراحی داشبورد و کنسول راننده محور باعث شده است که تمامی دکمههای کنترلی در دسترس راننده باشند. ممکن است کمی استفاده زیاد از پلاستیک مورد پسندتان واقع نشود، اما بدون شک کابین مزدا 3 در زمره بهترینها قرار میگیرد و همانطور که اشاره کردیم به جرات میتوان گفت که طراحی مزدا 3 از همه نظر سنگینتر و مدرن شده است.
صندلیهای جلو پشتیهای اسپرت و کیفیت مرغوب مواد به کار رفته در ساخت آنها بسیار راحت هستند. به طور کلی پنلها و سوئیچهای کنترلی و روکشها به نظر خاص و گرانقیمت به نظر میرسند. تنها موردی که در این طراحی هماهنگی با سایر قسمتها ندارد، صفحه نمایش لمسی جدید است که برخلاف بزرگتر بودن، اصلاً در بالای داشبورد جلوه زیبایی ندارد. فضای پای صندلیهای عقب پاسخگوی افرادی با قامت کمتر از 180 سانتیمتر مناسب است! و تقزیباً فضایی برای دراز کردن پا و حرکت دادن زانو ندارید.
صندوق مدل سدان مزدا 3 با حجم 0.35 متر مکعب در مقایسه با خودروهای همرده کمتر است؛ هوندا سیویک تقریباً حجم یکسانی دارد، در حالی که شورولت کروز صندق بزرگتری دارد. فضای بار پشت صندلیهای عقب مدل هاچبک برابر با 0.57 مترمکعب است. اگر صندلیهای عقب خوابانده شوند، این فضای بار به 1.33 متر مکعب میرسد. گفتنی است که برای خواباندن صندلیهای عقب نیازی به جدا کردن پشتسرها نیست.
مزدا 3 خودرویی مناسب برای حرکت در سطح شهر و بزرگراه است. موتور 2 لیتری مزدا برای حرکت با حداکثر سرعت سر و صدای زیادی به پا میکند و به نظر میرسد که برخی اوقات بیش از حد تلاش میکند. این در حالی است که موتور 2.5 لیتری با تولید گشتاور بیشتر، به میزان 47 نیوتنمتر، سواری نرمتر، سریعتر و شتاب بهتری را ارائه میکند. پیشنهاد بیشتر صاحبنظران در صورت امکان، انتخاب موتور 2.5 لیتری است. باید اشاره کرد که هر دو موتور با گیربکس اتوماتیک عملکرد مناسبی از خود به نمایش میگذارند که از نقاط قوت این مدلها محسوب میشود.
یکی از ویزگیهای همیشگی مزدا 3 هندلینگ مناسب آن بوده است که قطعاً یکی از مشخصههای اصلی این مدل به شمار میرود. پس جای تعجب نخواهد بود که اگر بگوییم مزدا 3 جدید نیز هندلینگ بسیار خوب و سریعی دارد. به لطف استفاده از شاسی جدید و تنظیمات سیستم تعلیق، سواری این مدل بهبود یافته است، به طوری که این موضوع در مسیرهای پر پیچ و خم به خوبی خود را نشان میدهد.