پورشه را به خوبی میشناسیم و بامو را دوست داریم. هر دو خودروسازان معتبر و قابل احترامی هستند که بخش اعظمی از دنیای خودرو را قبضه کردهاند. اینبار دو هموطن آلمانی در مقابل هم قرار گرفتهاند و لی قصد نشان دادن برتری خود به یکدیگر را ندارند چراکه کیفیت بالا، هندلینگ خوب، قدرت و شتاب زیاد خصیصه اصلی خودروهای آلمانی است و این قیاس بیشتر میتواند به انتخاب خودروی دلخواه شما بر اساس سلیقهتان کمک کند.
بامو X6 نیز با شتاب 6.18 ثانیهای میتواند در مسافت کوتاه سر به سر فراری Testarossa بگذارد! با توجه به اختلاف وزن زیاد، اختلاف شتاب کم این دو آلمانی عضلانی با سوپرخودروهای ایتالیایی، قابل توجه است. و البته هیچ کدام از آن سوپرخودروهای ایتالیایی توانایی پیمایش حتی رقمی نزدیک به 650 الی 700 کیلومتر را با یک باک پر ندارند.
این دو شاسی بلند دیزلی در طی دو دهه، پیشرفت بسیار سریعتری از سوپرخودروها داشتهاند. در هر دو خودرو شاهد طراحی حجیم با خطوط عضلانی هستیم که باعث شده تا دیگر شاهد طراحی سنتی خودروهای شاسی بلند و مواردی از قبیل فاصله زیاد از سطح زمین و وزن زیاد، در این دو خودرو نباشیم. نمای ظاهری X6 شبیه خودروی چهار درب کوپهای میباشد که به شکل شاسی بلند درآمده است در حالی که کاین کمی بیشتر به یک شاسی بلند واقعی شبیه است.
در بحث عبور از مسیرهای آف-رود و خاکی، هر دو خودرو از آزمایش سربلند بیرون آمدند ولی کاین عملکرد بهتری از خود نشان داد. البته شتاب بیشتر X6 در برخی موارد برای خروج از بحران، به یاری بیشتر راننده خواهد شتافت. البته X6 ظاهری خشنتر و نیرومندتر دارد و برای استفاده روزمره و در داخل شهر گزینه مناسبتری است.
همچنین وقتی برای اولین بار پشت فرمان این دو خودرو قرار میگیرید، X6 هیجان رانندگی بیشتری دارد و این به لطف موتور شش سیلندر خطی دیزلی است با توربوشارژر دوگانه است که موتور را در پایینترین سطح، یعنی 1000 دور در دقیقه، مانند شوالیهای مسلح آماده نبرد کرده است. در X6 هیچگاه شاهد کوپ کردن و تاخیر در شتابگیری نخواهید بود و باید این باور را که خودروی دیزلی همیشه کندتر از خودروی بنزینی است، کنار گذاشت.
فرمانپذیری X6 بسیار بهتر از X3 و کمی ضعیفتر از X1 است. فرمانپذیری دقیق است ولی حس سوار شدن به BMW را به شما نمیدهد. کمربندها در این خودرو به سرنشینان حس عدم توانایی در محافظت از بدن را القا میکنند ولی مطمئن باشید در صورت تصادف در بزرگراه با سرعت 3 رقمی، به بیرون پرتاب نخواهید شد! در بحث کیفیت سواری نیز باید گفت جادههای ما چنان وضعیت وخیمی دارند که بهترین سیستم تعلیق با بالاترین سطح مهندسی، در جذب آنها عاجز هستند!
بر خلاف X6، در کاین میتوان کیفیت سواری را در سه سطح ،Normal ،Comfort و Sport تنظیم کرد. این تنظیمات تعلیق را دلپذیرتر کرده و در عبور از پیچها، لبخند به لبهای راننده میآورد! البته سیستم هوشمند پورشه در مقابل iDrive بامو، مانند سیستم DOS در مقابل ویندوز 7 است! در حالی که فرمانپذیری کاین بهتر از X6 است، هیچگاه حس سوار شدن به 911، باکستر و حتی پانامرا به شما دست نمیدهد.
صفحه کیلومتر شمار و سایر نشاندهندهها در کاین، سنت پورشه را حفظ کردهاند. نشاندهنده دور موتور در مرکز قرار دارد و توسط نشاندهندههای حرارت آب، حرارت روغن، کیلومترشمار و ... احاطه شده است. البته شیشه روی این نشاندهنده ها کمی نور را منعکس میکنند و آزاردهنده هستند ولی در BMW خوانا و در معرض دید کامل راننده میباشند.
در کل، در جادههای خاکی و گلی، X6 یک سوپرخودرو محسوب میشود ولی طراحی آن مورد پسند همه نیست. ارتفاع لبه صندوق از سطح زمین کمی زیاد است. در صورت نشستن روی صندلیهای عقب با قد حدود 180 سانتیمتر، سر شما با سقف تماس پیدا خواهد کرد و سوار وپیاده شدن نیز به این خودرو کمی سخت است.
البته بعد از اندکی رانندگی با X6 تجربه لذت و هیجان با آن، موارد فوق را فراموش خواهید کرد. گشتاور و قدرت موتور بامو بیشتر از پورشه است و در شتابگیری، از همتای آلمانی خود سریعتر است. البته در دندههای بالاتر، پورشه عملکرد بهتری دارد.
شاید بتوان از پورشه کاین به عنوان یک خودروی "همه کاره" (All-in-One) نام برد که سواری یک خودروی اسپرت و جاداری و قابلیتهای یک خودروی شاسی بلند را باهم ارائه میدهد و بامو X6 نیز خودرویی با شتاب بالا و امکانات خاص است. در خاتمه توجه شما را به مشخصات فنی این دو خودرو جلب میکنیم:
Porsche Cayenne D |
BMW X6 40d |
|
حجم موتور | 6 سیلندر خورجینی 2967 سیسی توربو دیزل | 6 سیلندر خطی 2993 سیسی توربو دیزل دوگانه |
قدرت و گشتاور | 241 اسببخار/550 نیوتنمتر | 301 اسببخار/600 نیوتنمتر |
گیربکس و دیفرانسیل | 8 سرعته اتوماتیک/چهارچرخ متحرک | 8 سرعته اتوماتیک/چهارچرخ متحرک |
شتاب 0 تا 100 | 7.07 ثانیه | 6.18 ثانیه |
حداکثر سرعت | 220 کیلومتر بر ساعت | 235 کیلومتر بر ساعت |
میانگین مصرف سوخت | 9 لیتر در 100 کیلومتر | 8.6 لیتر در 100 کیلومتر |
حجم مخزن سوخت | 85 لیتر (100 لیتر سفارشی) | 85 لیتر |
وزن کل | 2080 کیلوگرم | 2185 کیلوگرم |
حجم فضای بار | 670 لیتر (قابل افزایش تا 1780 لیتر) | 570 لیتر (قابل افزایش تا 1450 لیتر) |